ПРО НЕТІШИНСЬКЕ ОСББ З СЕРЕДИНИ Актуально

Колишня працівниця ЖКО успішно очолила одне з перших ОСББ в місті

Ще з липня 2015 року набрав чинності закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Він покликаний стимулювати громадян до створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) як найбільш ефективної форми управління такими будинками. Відповідно до цього закону мешканці мають забезпечувати утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна. Проте, як показує практика, небагато містян виявилися готовими до такого кроку…

Опубліковано: https://www.facebook.com/svgnetishyn/?hc_ref=ARQ8XY8eg1vvkU2nlr_PaDB1r_lHS_JeoHIbUxa3RX5zKCW6TVQcG06Qa6J-LZ5rNGE

Станом на лютий 2018-го року в Нетішині створено 20 ОСББ. Іншим містянам доведеться визначитись із формою управління (створити ОСББ чи призначити управителя) до визначеного виконавчим комітетом Нетішинської міської ради терміну – 1-го квітня цього року. У протилежному випадку орган місцевого самоврядування проведе конкурс та призначить управителя. Оскільки більшість нетішинців нині на роздоріжжі, або взагалі «пливуть за течією», «Пост громадського контролю» поцікавився досвідом одного з перших ОСББ в місті – «Варшавської 7».  Про нюанси роботи та перспективи такої форми управління багатоквартирним будинком говорили з головою правління Наталією Добровольською.

ОСББ у дії

– Чимало пересічних містян бояться навіть назви «ОСББ», не кажучи вже про тонкощі організації та керування таким об’єднанням. Тому, для початку, Пані Наталіє, поясніть, будь ласка, що ж таке ОСББ.
– ОСББ – це самоорганізація мешканців будинку. Співвласники самі вирішують, що ремонтувати, визначають черговість робіт, затверджують кошторис та розмір тарифу. Найвищим органом у ОСББ є загальні збори, на них обирають правління та ревізійну комісію. У свою чергу, правління обирає голову. Правління також керує в рамках кошторису, затвердженого загальними зборами, а ревізійна комісія контролює його роботу.
На загальних зборах більшістю голосів (від 67 відсотків) вирішується, чи братиме будинок, скажімо, участь у місцевих програмах співфінансування, чи залучатимуться кредитні кошти, які поточні та капітальні ремонти будуть виконуватись у будинку тощо.
Одноосібно голова ОСББ чи члени правління таких повноважень не мають.
– Як процес створення ОСББ проходив у вашому будинку, на Варшавській, 7?
– У вересні 2015 року ми зібралися усім будинком, і сказали: «Люди, вийшов новий закон, давайте будемо щось думати, визначатися». На наступних зборах, у березні 2016-го, вирішили створювати ОСББ. А з 1-го січня 2017-го року ми перейшли на самозабезпечення.
– Що вдалося зробити?
– Ми взяли участь у міській програмі підтримки ОСББ. Завдяки їй замінили 93 вікна у місцях загального користування, загерметизували 50 метрів швів. Зі своїх накопичень відремонтували вхід (сходи), зробили енергоефективне освітлення у всіх коридорах, чим зекономили 700 кВт/год у місяць, це близько 1 тисячі гривень. Тобто першочергово почали працювати в напрямку енергозбереження. Крім того, навели лад у підвалі, замінили вентилі тощо.
– Як змінився тариф із переходом на нову форму управління?
– Коли ми відходили від ЖКО, то, як будинок з довгими великими коридорами та більшою кількістю швів, мали один із найвищих тарифів по місту – 4,99 гривень за метр квадратний. На перших зборах ми його підняли на 50 копійок, тому що розуміли – на рахунку в ОСББ у нас «нуль» і потрібно щось накопичувати. Через 3 місяці ми знову зібрали загальні збори і вирішили брати участь у програмах співфінансування. Згодом люди побачили результат. За їхні кошти закуплено матеріали, відремонтовано сходи, замінено лампи…
У грудні 2017-го члени правління на загальних зборах запропонували підняти тариф до 6,50 гривень. Адже саме так реально ремонтувати один коридор у місяць. Вартість робіт – близько 8 тисяч гривень. Співвласники вирішили пришвидшити цей процес і проголосували за тариф у 7,50 гривень.
ОСББ бере на себе, фактично, одну платіжку – те, що сплачували ЖКО. За світло, воду, опалення, каналізацію мешканці розраховуються за індивідуальними угодами, ОСББ обслуговує лише місця загального користування. Світло в коридорах, санстанція, ліфт, покрівля, прибирання будинку та прибудинкової території, обслуговування електро – та сантехнічного обладнання (до квартири), диспетчерська, вивезення сміття, послуги бухгалтера, а також заробітна плата голови – усе це включаємо у розмір внеску (тарифу). Але, оскільки ОСББ – це юридична особа, то розцінки, відповідно, вищі. Наприклад, вартість світла для технічних потреб (ліфт, освітлення коридорів) за 1 кВт/год – 1 гривня 68 копійок. Тариф на вивезення сміття, обслуговування ліфта теж вищий, ніж у тих будинках, де надає послуги ЖКО.
– Як бути з неприватизованими квартирами?
– Це житло належить фонду комунального майна. Представники фонду голосують за нього на загальних зборах. Такі квартири не мають права голосу, але вони сплачують, як і інші, за встановленим тарифом.
– З ким укладаєте угоди на послуги?
– «Хмельницькліфт» є монополістом у Нетішині, єдина фірма, яка надає послуги з обслуговування ліфтів. З ними у нас є угоди на повне технічне обслуговування та відповідальну особу. Послуги з вивезення сміття надає ЖКО. Послуги сантехніка та електрика пропонують у місті: ЖКО, «Нетішин-Управбуд» Романа Кузіва та підприємець Володимир Гончарук, з яким, власне, працюємо ми. Зараз ринок послуг стрімко розвивається, тому набагато легше знайти підрядника, який виконає ту чи іншу роботу.

– Які міські програми діють для ОСББ?

– Наскільки мені відомо, програму підтримки ОСББ, яка була розрахована на 2017-2020 роки, не відміняли, проте наразі вона не фінансується. Адже брати участь у ній могли лише ОСББ, а так як змінюється законодавство – з’являються управителі, то міською радою прийнято «Комплексну програму підтримки та розвитку житлового фонду міста Нетішин на 2018-2020 роки». Ця програма передбачає співфінансування робіт з капітального ремонту, реконструкції та технічного переоснащення житлових багатоквартирних будинків, а саме: ліфтів, покрівлі, фасаду, швів зовнішніх стінових панелей, несучих конструкцій та інше (співфінансування ліфтів у співвідношенні: 5 відсотків – кошти співвласників, 95 – бюджетні; співфінансування капремонтів будинків: 20 відсотків – гроші співвласників, 80 – бюджетні, – Авт.).
– Чи поспішають створювати ОСББ нетішинці?
– Знаю, що останніми місяцями мешканці пожвавились. До мене зверталися за консультацією Будівельників, 2, Шевченка, 20, Варшавська, 13, Незалежності, 13. Я підтримую їх, розказую про процес створення, послідовність дій, допомагаю зорієнтуватись у документах.
– Один будинок – одне ОСББ?
– Можна створити одне ОСББ на два будинки, якщо вони поруч. Наприклад, як Варшавська, 1 та 3, які знаходяться в одному дворі. Таким маленьким будинкам доцільніше об’єднатися, буде легше, скажімо, платити зарплату голові правління та бухгалтеру.

Альтернатива ОСББ – управитель

– Що чекає на тих, хто не визначився з формою правління?
– Після 1-го квітня виконавчим комітетом міської ради буде проведено конкурс на управителя, укладено з ним угоду на рік. Далі йдуть відносини співвласників з управителем. Якщо ж такий їх не влаштовує, і співвласники бажають припинити угоду раніше, ніж за рік, то вони позиваються до суду, або за місяць-два до кінця терміну угоди попереджають управителя, що його послуги не потрібні. Але цей процес «відриву» від управителя з різних причин може затягнутись…
– Вимоги до претендента на посаду очільника ОСББ?
– Ця людина повинна постійно розвиватися, навчатися, слідкувати за змінами в законодавстві. Потрібно розбиратися у багатьох юридичних, бухгалтерських аспектах, вміти організувати роботу з мешканцями, налагодити співпрацю з владою тощо.
– Ви так добре орієнтуєтесь у найдрібніших деталях… Яка у вас освіта?
– Взагалі, за освітою я педагог, можливо тому вдається знаходити спільну мову з людьми. Раніше працювала майстром у ЖКО, відповідала за прибирання, ремонтні роботи… Так як мала досвід роботи у ЖКО, то починати роботу в ОСББ страшно не було. Хоча тут усе по-іншому. Потрібно бути універсалом. Фактично, те, чим займається частина колективу ЖКО: економісти, договірна група, юристи, фінансисти, майстри, керівник, робить одна людина – голова ОСББ.
– З огляду на вашу успішну діяльність та досвід, чи просять вас бути управителем або головою правління в інших будинках? І наскільки ви готові керувати кількома багатоповерхівками?
– З 1-го березня у мене вже є угода на послуги з управління поточною діяльністю ОСББ «Курчатова 3». Фактично, у мене вже два будинки. А щодо того, чи готова,.. то готова посприяти, допомогти, можливо, не всім одразу, а щоб був якийсь перехідний етап. Наразі працюю над формуванням команди помічників. Так як в ОСББ багато різної «писанини», паперової роботи тощо.

Проблемні будинки – на плечі співвласників

– А як щодо старого житлового фонду? Які перспективи у мешканців таких будинків?
– ЖКО передає будинок у такому стані, в якому він є. Беручи старий будинок – усе лягає на плечі співвласників. Заміна ліфта, скажімо, обійдеться в 400 тисяч, і ці гроші люди на загальних зборах повинні будуть закласти у тариф, крім того, врахувати те, скільки часу знадобиться для накопичення такої суми і як довго «терпітиме» аварійний ліфт.
– Чи взялися б ви за проблемний будинок?
– Скажу так, я не боюся. Але остаточною крапкою в прийнятті рішення буде все-таки команда співвласників, з якими доведеться працювати. Якщо люди не домовляться між собою, то я не зможу показати результат. Коли ж мешканці будуть зацікавлені привести будинок до ладу, я докладу максимум зусиль, аби допомогти.

Перспективи

– Та все ж, як гадаєте, мають наші ОСББ шанс запрацювати на повну?
– Складно сказати. Ми прагнемо до кращого, а як воно буде, спрогнозувати важко. Багато залежить від команди, від настрою та платоспроможності людей. Проте вони мають зрозуміти, що це їхнє житло, і ніхто сторонній не прийде його ремонтувати.
У великих містах створюються асоціації ОСББ, можливо, за ними майбутнє.
– У нашому місті про асоціації говорити зарано, проте, знаю, що є громадська організація «Рада голів ОСББ». Яка мета її діяльності?
– Так, є. Створена вона в грудні 2017 року Тетяною Кремзою з ОСББ на Незалежності, 15 та мною. Основні напрямки діяльності організації: забезпечення і захист прав ОСББ, сприяння в отриманні якісних послуг за обґрунтованими цінами, роз’яснення програм з енергоефективності, консультування тощо.
Зараз ми на етапі підготовки – приймаємо заяви від бажаючих увійти до нашої організації. Згодом плануємо провести загальні збори, затвердити внески, з яких у майбутньому, звичайно, за рішенням зборів, виділятимемо кошти на розвиток голів ОСББ – поїздки з обміну досвідом та їх навчання. Хочемо, щоб долучались саме ті, хто очолює чи планує очолити ОСББ, ті, хто отримані знання застосує на практиці.
Тому, користуючись нагодою, запрошую голів новостворених ОСББ долучатись до нашої групи у вайбері, телефон (098) 559-16-11.

Розмовляла Катерина ДРАГАНЧУК

Газета “Пост громадського контролю”

Show Buttons
Hide Buttons