ПРО БЮДЖЕТ 2018 Человек и город

Михайло Тульський: Які є ризики для місцевого самоврядуванні у проекті бюдету 2018

Консультант з місцевого економічного розвитку Миколаївського регіонального відділення Асоціації міст України Михайло Тульський аналізує, які ризики можуть виникнути перед органами місцевого самоврядування в разі прийняття бюджету 2018 року в редакції, яка подана Кабінетом Міністрів України.

«На мій погляд, можна визначити дві проблеми з якими будуть пов’язані дуже великі труднощі органів місцевого самоврядування:

Перша – держава перекладає на базовий рівень виконання власних зобов’язань, стосовно прийнятих на державному рівні законів, а саме:

– оплату пільг населенню за житлово-комунальні послуги, це може значно розбалансувати місцеві бюджети в наступному році, і в кінцевому результаті призвести до невиконання державою своїх соціальних зобов’язань щодо надання громадянам України соціальних пільг, компенсацій і гарантій, які встановлені законами України;

– в бюджеті не передбачено субвенцію на пільгове перевезення окремих категорій громадян. Додаткове навантаження на місцеві бюджети складе 2,5 млрд. грн. Слід зазначити, що право на пільговий проїзд та зв’язок закріплено державою, а не органами місцевого самоврядування.

Друга – зменшуються переваги органів місцевого самоврядування, які більш ефективно використовують трудові та природні ресурси громади, залучають  інвестиції, сприяють створенню нових сучасних підприємств, а саме:

– бюджетним пакетом пропонується збільшення з 50 до 80 відсотків обсягу вилучення коштів із місцевих бюджетів до державного бюджету ( реверсна дотація). Це призведе до необґрунтованого зменшення фінансового ресурсу місцевих бюджетів, які мають більш високі надходження податку на доходи з фізичних осіб на одного мешканця.

Саме  ця пропозиція може дуже негативно вплинути на подальше просування децентралізаційної реформи. Збільшення вилучення коштів з місцевих бюджетів  стимулює утриманські настрої – навіщо добре працювати, якщо краще нічого не робити і отримати дотацію з державного бюджету за рахунок інших.

Крім того вже на сьогодні фахівці Асоціації міст України розрахунково встановили, що закладені  обсяги медичної субвенції на 7 млрд. грн менше рівня минулого року, що  може призвести до недофінансування в 2018 році комунальних закладів охорони здоров’я, які надають первинну медичну допомогу.

Слід зазначити також, що обсяг освітньої субвенції складає 61,2 млрд. грн (ріст 16,5%), у той час коли Кабінет Міністрів України заклав збільшення заробітних плат педагогічних працівників на 25%. Отже, недофінансування освітньої субвенції може скласти 4,5 млрд. грн.

Таким чином є необхідність ретельного вивчання всіх проблем, які можуть виникнути при прийнятті бюджету України на 2018 рік, знайти шляхи их усунення, а саме головне впроваджувати механізми стимулювання розвитку регіонів, які працювали та продовжують працювати більш ефективно і на себе і на державу».

Офіс реформ Миколаївська область