И снова о хлебе

И снова о хлебе: вознесенском и иногороднем. Хлеб – он и в Африке хлеб. Впрочем, эту прописную истину попытались опровергнуть власти г. Вознесенска, приняв  решение, которое под видом борьбы с негативными последствиями финансово-экономического кризиса,

запрещало завоз в наш город хлебобулочных изделий из соседних городов. Вроде бы благой порыв властей, защищающих местных хлебопеков, вызвал бурю возмущения у жителей города. А все потому, что «вознесенский» хлеб по своему качеству часто не дотягивает до уровня «иногороднего».
Наконец, каждый из нас вправе сам выбирать, какие продукты и какого производителя покупать в магазинах. Вознесенск ведь пока что не превратился в закрытую крепость или режимный номерной город…

Наверное, лучшим комментарием всему этому будет решение Николаевского теротделения АМКУ, которое  мы публикуем с небольшими сокращениями.
Рішення адміністративної колегії Миколаївського обласного територіального відділення АМКУ від 30 червня 2009 р. № 11-ріш. «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції».
Адміністративна колегія Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (АМКУ) у складі: голови колегії – заступника голови територіального відділення В. М. Волик; членів колегії – начальника 1-го відділу досліджень і розслідувань О. В. Концуренко, начальника 2-го відділу досліджень і розслідувань П. М. Тимків, розглянувши матеріали справи про порушення законодавства України про захист економічної конкуренції Вознесенським міським головою Ю. І. Гержовим, ВСТАНОВИЛА:
До Миколаївського обласного територіального відділення АМКУ 03.04.09 надійшло звернення редакції газети «Новый город» (м. Вознесенськ). У зверненні повідомлялося, що з листопада 2008 року міська влада м.Вознесенська проводить широкомасштабну кампанію, спрямовану на витіснення з торговельної мережі міста хлібобулочних виробів, завезених з інших населених пунктів. Одночасно від підприємців, що здійснюють торгівлю хлібом та хлібобулочними виробами, вимагається реалізовувати тільки продукцію ВАТ «Вознесенський хлібозавод».
До звернення був доданий випуск цієї газети від 10.12.2008 №49 (115). В публікації цього випуску газети під назвою «И хлеба горбушку, и ту пополам…» зазначається, що до редакції газети надходять звернення мешканців міста з проханням роз’яснити, чи дійсно існують обмеження на торгівлю хлібом, виробленим в Одесі, Миколаєві, Доманівці, Южноукраїнську. Крім цього зазначається, що на апаратній нараді у виконкомі 17.11.08 йшла мова про роботу міської влади по підтримці місцевих виробників з жорсткою постановкою питання про обмеження, а в подальшому – витіснення з міської торгівлі хлібобулочної продукції, виробленої в Одесі, Южноукраїнську, Миколаєві.
В публікації також наводяться інтерв’ю мешканців Вознесенська, які негативно оцінюють такі дії місцевої влади, що обмежують можливості їх вибору.
В період розгляду матеріалів, представлених газетою «Новый город», до тервідділення надійшло звернення ВАТ «Миколаївхліб» від 21.04.09 №20/05-177, в якому зазначається, що протягом останнього півріччя на підприємстві спостерігається зменшення замовлень на хлібобулочну продукцію від торговельних підприємств та підприємців м.Вознесенська. У зверненні також зазначається, що виїздом маркетингової служби в м.Вознесенськ з’ясовано, що жоден з контрагентів ВАТ «Миколаївхліб» не відмовився від роботи з підприємством за власною волею, однак існує розпорядження міського голови м.Вознесенська, яке забороняє торгівлю хлібною продукцією будь-яких виробників, крім вознесенських. У противному випадку підприємцям погрожують перевірками органів санепідемслужби, податкової інспекції, а у підсумку – позбавленням дозволу на торгівлю.
Начальник служби маркетингу ВАТ «Миколаївхліб» О. М.Тимофєєва при опитуванні у тервідділенні 21.04.09 також пояснила, що працівники відділу маркетингу Н. О.Данилова та Л. С. Рисанова виїжджали до м.Вознесенська 25.02.09 для укладання нових договорів на реалізацію продукції ВАТ «Миколаївхліб». Ряд підприємців відмовились укладати договори з тих причин, що їх попереджали представники органів місцевої влади про неприпустимість продажу хліба інших виробників, ніж Вознесенський хлібозавод. Підприємців запрошують на наради до Вознесенського міськвиконкому, де вимагають продавати лише хліб місцевого виробництва.
У відповідності зі ст. 12 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», міський голова є головною посадовою особою територіальної громади міста. Згідно зі ст. 42 цього ж Закону, міський голова видає розпорядження у межах своїх повноважень. Він також несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень. Отже, Вознесенський міський голова може бути відповідачем у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
?При виїзді на місце для перевірки викладених у засобах масової інформації, зверненні ВАТ «Миколаївхліб», поясненнях О. М.Тимофєєвої матеріалах виявлено розпорядження Вознесенського міського голови, окремі положення яких порушують законодавство України про захист економічної конкуренції.
Так, пунктом 2 «Заходів щодо запобігання негативним наслідкам фінансово-економічної кризи на економіку м.Вознесенська», затверджених розпорядженням Вознесенського міського голови від 17.12.08 №219-р, передбачається «забезпечити підтримку міських товаровиробників шляхом обов’язкової реалізації виробленої продукції міськими підприємствами в роздрібній торговельній мережі міста всіма суб’єктами підприємницької діяльності, які займаються роздрібною торгівлею». Пунктом 3 цих же Заходів передбачається «комунальному підприємству «Регспод» для забезпечення дошкільних та шкільних закладів продуктами харчування здійснювати закупку товарів у місцевих товаровиробників, а рослинного масла(олії?)- на КП «Вознесенська харчосмакова фабрика».
Крім того, підпунктом 5.1 п. 5 розпорядження Вознесенського міського голови «Про заходи щодо збільшення надходжень до дохідної частини бюджету міста та його виконання у 2009 році» від 18.02.09 №25-р передбачено «відділу економічного розвитку, підтримки підприємництва та туризму апарату виконкому міської ради (Ревков В.Л.) щомісячно проводити моніторинг стану реалізації продукції місцевих виробників у торговельній мережі міста» з терміном щомісяця 20 числа.
В інформації про стан виконання Заходів щодо запобігання негативним наслідкам фінансово-економічної кризи на економіку м.Вознесенська зазначається:
– п.2 Заходів: «Проведено 3 наради з підприємцями міста щодо реалізації через роздрібну торговельну мережу міста продукції місцевих товаровиробників (продукцію – хлібозаводу, м`ясокомбінату, харчосмакової фабрики, сирзаводу). Щотижня проводиться моніторинг реалізації цієї продукції в торговій мережі міста»;
– п.3 Заходів: «Щомісяця на суму біля 200,0 тис. грн. школи та дитячі садки міста закуповують продукти харчування у КП «Регспод», в першу чергу закуповують продукцію у місцевих товаровиробників».
В публікації вознесенської міської газети «День за днем» (№47 за 2008 р.) розміщена публікація під назвою «Заметки с аппаратного совещания», в якій повідомляється, що на апаратній нараді 17.11.08 зазначалося, що міською владою ведеться цілеспрямована робота по підтримці місцевих виробників хліба – Вознесенського хлібозаводу та пекарень. Жорстко ставиться питання обмеження, а в подальшому і витіснення торгівлі хлібом, що привозиться з Одеси, Миколаєва, Южноукраїнська.
У випуску цієї ж газети «День за днем» №49 від 03.12.2008 вміщене інтерв`ю міського голови Вознесенська під назвою «Кризису надо противопоставить сплоченность и всяческую поддержку местных товаропроизводителей». В даній публікації наводиться відповідь на запитання газети до міського голови Вознесенська, де він зазначає, що з метою підтримки Вознесенського хлібозаводу були зібрані всі керівники торговельних підприємств, які здійснюють торговельну діяльність з реалізації хлібобулочних виробів. На цьому зібранні їм було поставлене завдання припинити приймання хліба від одеських, миколаївських та інших товаровиробників, а підтримати місцевих виробників. Внаслідок проведеної роботи обсяги виробництва на Вознесенському хлібозаводі зросли з 1,9 до 4,5 т продукції на добу. Також в інтерв’ю міського голови зазначається, що у найближчі дні планується проведення аналогічної роботи у відношенні Вознесенської продовольчої компанії, де спостерігається зниження обсягів виробництва та харчосмакової фабрики.
Згідно з інформацією, наданою Вознесенською міжрайонною прокуратурою, останньою проведено перевірку питань організації торгівлі хлібом та хлібобулочними виробами в м.Вознесенську. В ході перевірки встановлено, що Вознесенським міським головою приймались розпорядження, які містили заходи з підтримки місцевого товаровиробника шляхом обов’язкової реалізації виробленої продукції міськими підприємствами в роздрібній торговельній мережі міста всіма суб’єктами підприємницької діяльності, які займаються торговельною діяльністю. Також було проведено ряд зустрічей з підприємцями. В ході опитування підприємців прокуратурою встановлено, що деякі з них постійно купували хлібобулочні вироби, виготовлені на Вознесенському хлібозаводі, миколаївських та одеських підприємствах. Опитувані також пояснили, що на початку листопада вони були запрошені на нараду до Вознесенського міського голови, що проходила в актовому залі Вознесенської міськради, на якій були присутні приблизно 50 приватних підприємців. На нараді міський голова повідомив, що з грудня 2008 року всі підприємці повинні закуповувати хлібобулочні вироби, виготовлені лише ВАТ «Вознесенський хлібозавод». В іншому випадку підприємці, які будуть закуповувати хліб інших виробників, будуть позбавлені дозволу на розміщення торгової точки. Крім того, в процесі розмови міський голова дав зрозуміти, що якщо підприємці не будуть виконувати його розпорядження, їх очікують постійні перевірки різноманітних контролюючих органів, таких як санітарно-епідеміологічна станція, пожежна інспекція та інші.
Оглядом ситуації на місці встановлено, що окремі суб’єкти господарювання роздрібної торгівлі здійснюють продаж хлібобулочної продукції інших виробників, ніж Вознесенський хлібозавод. Однак, як свідчать дані ВАТ «Вознесенський хлібозавод», а також публічно оголошені відомості, обсяги виробництва продукції даного підприємства з грудня 2008 року суттєво зросли, що дає підстави вважати наявним причинно-наслідковий зв’язок між діями міського голови у відношенні суб’єктів господарювання роздрібної торгівлі та таким зростанням. Наведене свідчить про те, що внаслідок дій Вознесенського міського голови обмежено конкуренцію на ринку хліба та хлібобулочних виробів в м.Вознесенську.
На вимогу відділення про надання пояснень та інформації Вознесенський міський голова підтвердив факти прийняття зазначених вище розпоряджень, зазначаючи, що в їх основу лягло гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення.
На переконання відділення гарантоване державою право полягає в іншому. У відповідності зі ст.42 Конституції України, кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції.
Вознесенський міський голова зазначає, що п. 2 «Заходів щодо запобігання негативним наслідкам фінансово-економічної кризи на економіку міста Вознесенська», затверджених розпорядженням міського голови №217 від 17.12.08, не може розцінюватись як антиконкурентні дії, оскільки в ньому відсутнє посилання на окремого суб’єкта господарювання, продукцію виключно якого зобов’язані реалізовувати суб’єкти господарювання в роздрібній мережі міста. Мова йде саме про підтримку міських товаровиробників, забезпечення розвитку промисловості міста шляхом обов’язкової реалізації місцевої продукції в торговельній мережі. При цьому, за повідомленням міського голови, в даному пункті відсутня заборона на реалізацію продукції інших товаровиробників або обмеження реалізації цієї продукції.
Наведені заперечення відхиляються наступним. Згідно з ч. 1 ст.15 ЗУ «Про захист економічної конкуренції», антиконкурентними діями органів місцевого самоврядування є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів місцевого самоврядування (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Отже п. 2 Заходів, затверджених розпорядженням міського голови №217 від 17.12.08, є антиконкурентною дією відносно груп суб’єктів господарювання і утворює порушення, передбачене ч.1 цієї статті. Докази у справі в їх сукупності доводять вчинення порушення, вказаний п. 2 Заходів є одним з них.
Вознесенський міський голова зазначає, що у п.3 Заходів передбачається з метою здешевлення продукції харчування для забезпечення дошкільних закладів міста, які перебувають у комунальній власності, здійснювати закупівлю продуктів харчування у КП «Регспод». Крім того, вважає міський голова, цей пункт є заходом по управлінню комунальним майном.
Щодо наведеного заперечення слід зазначити, що закупівля товарів, робіт та послуг за державні кошти має здійснюватись з дотриманням конкурентних засад за процедурами, визначеними відповідним Положенням, затвердженим постановою Кабміну України від 17.10.08 №921. Водночас думка про те, що це є заходом з управління комунальним майном, є баченням міського голови, яке не співпадає з баченням відділення.
Вознесенський міський голова вважає, що дані заходи не можуть вважатись антиконкурентними діями міського голови, оскільки вони затверджені рішенням виконавчого комітету Вознесенської міської ради від 24.12.08 №345. Щодо даного заперечення слід зазначити, що вказане рішення становить порушення іншим суб’єктом і підставою для розгляду іншої справи.
Вознесенський міський голова вважає, що передбачене підпунктом 5.1 п. 5 розпорядження міського голови доручення відділу економічного розвитку, підтримки підприємництва та туризму апарату виконкому міської ради (Ревков В.Л.) щомісячно проводити моніторинг стану реалізації продукції місцевих виробників у торговельній мережі міста не є впливом чи забороною будь-якої дії, оскільки «моніторинг», згідно з юридичною енциклопедією, – це контроль, регулярне спостереження. Відділення вважає, що вказані заперечення і є підтвердженням вчинення порушення, адже контроль, регулярне спостереження, як правильно зазначає міський голова, і є саме дією посадової особи, формою управління, реалізації владних повноважень.
Вознесенський міський голова зазначає, що прийняті ним розпорядження видані на виконання доручень Миколаївської ОДА. З цього приводу слід зазначити, що порушення законодавства України про захист економічної конкуренції Миколаївською обласною державною адміністрацією не свідчать про відсутність порушень з боку Вознесенського міського голови. Дії Миколаївської ОДА можуть бути розглянуті в окремій справі відповідно до підвідомчості, визначеній «Правилами розгляду заяв і справ про порушення законодавства України про захист економічної конкуренції».
Виходячи із наведеного, адміністративна колегія Миколаївського обласного територіального відділення АМКУ ВИРІШИЛА:
1. Визнати, що діями посадової особи – Вознесенського міського голови – вчинено порушення, передбачене ч. 1 ст. 15 ЗУ «Про захист економічної конкуренції», а саме:
– прийняття актів (розпоряджень), надання усних вказівок посадової особи, які призвели (в частині торгівлі хлібом та хлібобулочними виробами в м.Вознесенську) та можуть призвести (в частині закупівель інших продовольчих товарів для потреб бюджетних установ м.Вознесенська) до обмеження конкуренції.
2. Зобов’язати Вознесенського міського голову протягом 10 днів з дня отримання рішення у даній справі припинити порушення шляхом:
– скасування п. 2 «Заходів щодо запобігання негативним наслідкам фінансово-економічної кризи на економіку м.Вознесенська», затверджених розпорядженням Вознесенського міського голови від 17.12.08 №219-р, п. 3 цих же Заходів, підпункту 5.1 п. 5 розпорядження «Про заходи щодо збільшення надходжень до дохідної частини бюджету міста та його виконання у 2009 році» від 18.02.09 №25-р;
–  припинення дій, що полягають у примушенні суб’єктів господарювання не здійснювати торгівлю продовольчими товарами, в першу чергу- хлібом та хлібобулочними виробами, виробленими не в м.Вознесенську.
3. Зобов’язати Вознесенського міського голову опублікувати рішення у справі в міській газеті «День за днем» у повному обсязі протягом двох місяців від отримання рішення у справі. Копію публікації протягом п’яти днів після її здійснення направити територіальному відділенню.
Рішення може бути оскаржене до господарського суду в двомісячний строк з дня його одержання.

Добавить комментарий

Show Buttons
Hide Buttons